Om oss

VÅR HISTORIE

“Da vi startet Wheat følte vi at det var et hull i det skandinaviske markedet. Det manglet et barneklesmerke med fokus på de naturlige materialene.” - Designer & grunnlegger, Charlotte Galsgaard 

I 2002, da ekteparet Charlotte og Peter Galsgaard startet Wheat oplevede de et skandinavisk marked fylt med polyester og syntetiske materialer. Misjonen var å skape et brand med et sterkt design-DNA, gode verdier og i naturlige materialer med fokus på økologi og bæredyktighet. På daværende tidspunkt fantes nesten ikke sistnevnte, så ekteparet selv måtte teste og prøve seg frem med naturfarger m.m. for å komme frem til det beste resultat.

De naturlige materialene ble samtidig inspirasjonen til navnet Wheat. De danske hvetemarker med korn som svaiet i vinden, ble nemlig symbolet på de ubearbeidede, naturlige fibre og et naturlig, signalsterkt valg for merkets navn og identitet.

“Wheat startet med kundemøter hjemme hos oss. Charlotte viste kolleksjonene frem ved kjøkkenbordet om kvelden, mens jeg la våre tre, den gang små barn, til sengs.” - Grunnlegger, Peter Galsgaard

Charlotte Galsgaard står for den kreative delen av virksomheten, mens Peter Galsgaard tar seg av den daglige driften. Det har fra starten av vært viktig å ha barna i fokus. Parret har selv tre barn og vet hva det krever av spesielle hensyn for at tøyet kan fungere optimalt. Hvert design er derfor nøye tilpasset barns premisser med en perfekt passform i slitsterke materialer, som sikrer barnets bevegelsesfrihet.

“Jeg har alltid elsket den karismatiske, svenske kunstner Carl Larsson, og han er derfor en stor inspiration for meg, når jeg designer eller sitter med våres håndtegnede signatur-prints.” - Charlotte Galsgaard

Wheat har sterke, skandinaviske designtradisjoner, og et av de viktigste designparameterne er de unike, håndtegnede signaturprints, som sesong etter sesong ses i kolleksjonene. Termo-, regn- og yttertøy er også markante spillere på markedet og noe av merkets store suksesser. Sammen med den den høye kvaliteten og komforten er det med å definere Wheat.

“Vi opplever ofte at vårt design og kvalitet gjør at tøyet går i arv år etter år. Det er i riktig god tråd med den bærekraftsdyktighet som vi har masse fokus på.” - Charlotte Galsgaard

Wheat startet i det små og er i dag representeret i mer enn 45 land verden over.

Misjonen er klar - utover å beholde det sterke design-DNA vil merkets forpliktelse til bærekraftsdyktighet og CSR fortsette, og bestrebelsen på å integrere det i alle aspekter av virksomheten er en viktig målsetning. Bærekraftsdyktighet kan være mange ting, og Wheat betrakter det som å eliminere bruken av skadelige stoffer i alle produkter, redusere miljøpåvirkningen av produksjonen og sikre etiske arbeidsvilkår. FNs klimamål er dessuten med i virksomhetens fremtidige tanker og overveielser.

“Wheats forpliktelse til bærekraftsdyktighet skal avspeile den atferd, praksis og standard som forventes av oss.” - Peter Galsgaard